LCD چیست؟

نمایشگرهای ال‌سی‌دی از دو لایه مواد شفاف تشکیل شده‌اند که قطبی شده و محکم به هم چسبیده‌اند. یکی از این لایه‌ها که به طور جداگانه با مواد پلیمری پوشیده شده است کریستال‌های مایع را نگه می‌دارد. کریستال‌های ال‌سی‌دی خودشان نور ندارند بلکه از یک منبع خارجی مثل لامپ‌های فلورسنت نور می‌گیرند. LCD رایج‌ترین نوع تلویزیون‌های موجود در بازار است و به دلیل تنوع قیمت و اندازه، میان کاربران محبوبیت خاصی دارد. 

مصرف برق ال‌سی‌دی نسبت به تلویزیون‌های معمولی بسیار کمتر است. با توجه به ساختار ویژه‌ای که این نمایشگرها دارند، دقت و کیفیت تصاویر متحرک در آنها بسیار بالاست. از سوی دیگر، می‌توان گفت مهم‌ترین مزیت ال‌سی‌دی نسبت به لامپ‌تصویر، تولید و منتشر نکردن اشعه‌هایی است که به چشم آسیب می‌رسانند. 

بزرگ‌ترین مشکل نمایشگرهای ال‌سی‌دی عمر کوتاه آنهاست که به حدود 16 هزار ساعت می‌رسد در صورتی که عمر نمایشگرهای معمولی 30 هزار ساعت است. 

در مورد انواع تلویزیون‌ها چه می‌دانیم؟

مشخصات تلویزیون‌های LCD

‌کنتراست تصویر و کیفیت رنگ مشکی

نور موجود در ال‌سی‌دی‌ها با گذشتن از کریستال مایع و فیلتر رنگ تغییر وضعیت می‌دهد و به چشم ما می‌رسد. مشکلی اصلی ال‌سی‌دی‌ها نمایش رنگ مشکی است. وقتی یک سلول می‌خواهد رنگ مشکی تولید کند، باید جلوی عبور نور را بگیرد تا این رنگ به چشم بیننده برسد. اما این عمل به دلیل وجود همیشگی نور پس‌زمینه به طور کامل صورت نمی‌گیرد و رنگ مشکی در ال‌سی‌دی کامل و عمیق دیده نمی‌شود.

‌روشنایی تصویر

همان‌طور که اشاره شد، در ال‌سی‌دی از یک منبع جداگانه برای ایجاد نور استفاده می‌شود. در این نوع تلویزیون که می‌توان میزان نور را به سادگی و با توجه به محیطی که تلویزیون در آن قرار دارد، کم یا زیاد کرد. اما پلاسما هر سلول نور مورد نیاز را خودش تولید می‌کند. این مساله باعث می‌شود دیدن تصاویر تلویزیون‌های پلاسما در محیط‌های پرنور و فضای آزاد کمی سخت‌تر باشد. به همین دلیل برای پخش تصاویر تبلیغاتی یا در محیط‌های پر‌نور از ال‌سی‌دی استفاده می‌کنند.

‌پخش تصاویر با حرکت سریع

ال‌سی‌دی‌ مشکل زمان پاسخ‌دهی دارد؛ یعنی مدتی طول می‌کشد که بتواند یک فریم را جایگزین فریم قبلی کند. این مساله باعث می‌شود هنگام پخش تصاویری که صحنه‌هایی با حرکت سریع دارند، سایه‌ای از فریم قبلی روی صحنه باقی بماند. البته اکنون با ساختن مدل‌هایی با زمان‌ پاسخ‌دهی کمتر از 8 میلی‌ثانیه نگرانی‌ها در این زمینه کمتر شده است. 

 ‌طول عمر


طول عمر ال‌سی‌دی‌ها حدود 60 هزار ساعت (7 سال به طور مداوم و شبانه‌روزی) است. در واقع عمر مفید ال‌سی‌دی تا زمانی است که میزان نور پس‌زمینه آن‌ به نصف کاهش پیدا کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.