زوم‌اپ: Night Owl؛ محافظ چشمان شما در مقابل اشعه‌ی مضر صفحه‌نمایش

زوم‌اپ: Night Owl؛ محافظ چشمان شما در مقابل اشعه‌ی مضر صفحه‌نمایش

این روزها صحبت‌های بسیاری درباره‌ی مضرات اشعه‌ی آبی موجود در صفحه‌نمایش دستگاه الکترونیکی به گوش می‌رسد؛ از این‌رو بسیاری از افراد برای جلوگیری از آسیب‌رساندنِ این اشعه به چشم‌هایشان، دنبال راهی می‌گردند. یکی از نخستین اپلیکیشن‌هایی که قدم در این راه نهاد، F.lux بود. این اپلیکیشن با دستکاری مقدار نور آبی، قرمز و سبز که تشکیل‌دهنده‌ی پیکسل‌های صفحه‌نمایش هستند، تعادل نوری مناسبی برای استفاده راحت از دستگاه‌های الکترونیکی فراهم آورد.

پس از گذشت مدتی، اپل در آی‌او‌اس ۹ قابلیت نایت‌شیفت را با کارکردی مشابه گنجاند. باتوجه به تأثیر گسترده‌ای که تصمیم اپل روی کاربران گذاشت، اهمیت این موضوع بیش‌از پیش شد و به‌ دنبال آن اپلیکیشن‌های بسیاری واردِ عمل شدند.

در همین‌ راستا، امروز قصد داریم اپلیکیشنی به شما معرفی کنیم که نه‌تنها نور آبی صفحه‌نمایش موبایل‌ را کاهش می‌دهد؛ بلکه میزان روشنایی دستگاه‌ را از حداقل میزان تعیین‌شده پایین‌تر می‌آورد تا بدین ترتیب، استفاده شب‌هنگام از گوشی‌ هوشمند هیچگونه تأثیر منفی بر خواب‌ نگذارد.

توسعه‌دهنده‌ای با نام evezzon اپلیکیشنی با نام Night Owl (به معنای جغد شب) روانه‌ی فروشگاه گوگل‌پلی کرده است تا خوابی راحت به کاربران هدیه کند.

night owl

در قسمت فیلتر رنگ (Color Filter)، دو گزینه‌ پیش‌ روی کاربران است. گزینه‌ی نخست که «Blue Light Filter» نام دارد، تنظیمات پیش‌فرض نور آبی را به صفحه‌نمایش اعمال می‌کند؛ اما اگر قصد دارید میزان نور آبی را شخصاً تنظیم کنید، با استفاده از گزینه‌ی «Advanced Filter» می‌توانید میزان نور آبی، قرمز و سبز صفحه‌نمایش‌ را به مقدار دلخواه کاهش دهید؛ از این‌رو، هر فرد می‌تواند صفحه‌نمایش خود را به تناسب حساسیت چشم‌هایش تنظیم کند.

علاوه بر مورد فوق، بسیاری از کاربران با حداقل روشنایی صفحه‌نمایش دستگاهشان مشکل دارند و ممکن است هرگز نتوانند استفاده‌ی راحتی از گوشی‌ در محیط‌های تاریک و کم‌نور داشته باشند. اپلیکشن Night Owl با شناخت این معضل، قابلیتی در خود جای داده است که به‌واسطه‌ی آن، کاربران می‌توانند حداقل روشنایی نمایشگر را از میزانِ تعیین‌شده توسط تولیدکننده، کمتر کنند؛ بدین ترتیب، افرادی که عادت به مطالعه در ساعت‌های پایانی شب دارند، می‌توانند بدون هرگونه عامل آزاردهنده به مطالعه بپردازند.

ویژگی‌های Night Owl‌ تنها به موارد فوق ختم نمی‌شود. طراحی زیبای این اپلیکیشن و ویژگی‌های جانبی آن باعث شده است با برنامه‌ای روبرو باشیم که یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر است.

در زبانه‌ی «Scheduler» که مربوط به تنظیمات زمان‌بندی است، می‌توانید علاوه بر زمان‌بندی دستی، شروع کارِ اپلیکیشن را بر اساس طلوع و غروب خورشید تعیین کنید؛ البته برای بهره‌مندی از این ویژگی، نیازمند پرداخت درون‌برنامه‌ای هستید. با پرداخت درون‌برنامه‌ای، علاوه بر بهره‌مندی از ویژگی یادشده، برای همیشه با تبلیغات درون‌برنامه‌ای خداحافظی خواهید کرد؛ البته طراحی این اپلیکیشن و قرارگیری تبلیغات به‌گونه‌ای است که هیچگونه خللی در تجربه‌‌ی کاربری ایجاد نمی‌کند.

Night Owl

در آخر زبانه‌ی «Setting» قرار گرفته است که در آن می‌توانید به برخی از ویژگی‌های جانبی این اپلیکیشن دسترسی داشته باشید. از شاخص‌ترین ویژگی‌های جانبی می‌توان به قابلیت توقف اجرای اپلیکیشن با تکان‌ دادن گوشی، امکان تغییر میزان نور از طریق نوار اعلانات، شروع به‌ کارِ اپلیکیشن از هنگام روشن‌ شدن دستگاه و امکان اعمال فیلتر‌های تعیین‌شده به نوار پیمایش اندروید اشاره کرد.

توسعه‌دهنده‌ی این اپلیکیشن در صفحه‌ی گوگل‌پلی خود ذکر کرده است:

آیا شب‌هنگام و موقع مطالعه، چشم‌هایتان احساس خستگی می‌کند؟ آیا پس از تماشای طولانی‌مدت صفحه‌نمایش گوشی‌، در خوابیدن مشکل پیدا می‌کنید؟ ممکن است Night Owl راه‌ حل شما باشد.

در راستای دوری از سردرد و چشم‌درد، از طریق Night Owl‌ می‌توانید میزان حداقل روشنایی نمایشگر را حتی از میزان تعیین‌شده توسط تولیدکننده کمتر کنید؛ همچنین می‌توانید با فیلتر کردن نورِ آبی، عاملِ خستگی چشم و ناتوانی در خوابیدن را برای همیشه از بین ببرید.

متأسفانه Night Owl تنها برای گوشی‌های اندروید در دسترس قرار دارد. تاکنون این اپلیکیشن بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون‌بار روی گوشی‌های اندروید نصب شده و از میان ۱۲,۴۷۳ رأی‌دهنده، موفق به کسب امتیاز ۴.۵ شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.