5 ویژگی مهم که هنگام خرید گوشی هوشمند باید مد نظر داشت

خرید گوشی هوشمند

برخی افراد از گوشی هوشمند خود برای چندین سال استفاده می کنند که این موضوع باعث می شود از فناوری های روز دور بمانند. در صورت عدم خرید گوشی هوشمند جدید، کاربران امکانات زیادی را از دست می دهند.

صنعت گوشی های هوشمند در سال های اخیر رشد سریعی را تجربه کرده است. امروزه افراد از گوشی های هوشمند خود برای کارهای زیادی استفاده می کنند که برای مثال می توان به شبکه های اجتماعی، ثبت تصاویر و اجرای بازی توسط آن ها اشاره کرد.

با پیشرفت تکنولوژی افراد به دنبال ویژگی های جدید و سرعت بالاتر در گوشی های هوشمند خود هستند. خرید گوشی هوشمند جدید برای بسیاری از ما به معنای دسترسی به امکانات بیشتر همانند طراحی جدید و نوآورانه، مقاومت در برابر آب و گرد و غبار، ثبت تصاویر باکیفیت تر، سرعت و امنیت بالاتر است.

در حالی که بودجه کاربر مهم ترین موضوع در رابطه با خرید گوشی هوشمند محسوب می شود، شرکت های مختلف سعی می کنند با استفاده از امکانات جدید در محصولات تولیدی خود کاربران را ترغیب به تعویض اسمارت فون های خود کنند.

خرید گوشی هوشمند جدید باعث می شود تجربیات بیشتری کسب کنیم. بسیاری از کاربران گوشی های هوشمند قدیمی قادر به نصب برنامه های جدید نیستند که علت آن مربوط به نسخه قدیمی تر سیستم عامل و همچنین محدودیت های حافظه داخلی است.

یکی دیگر از مشکلاتی که گوشی های قدیمی می توانند برای صاحبان خود در پی داشته باشند، عدم دریافت بروزرسانی های امنیتی است. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به 5 ویژگی که خرید گوشی هوشمند جدید می تواند برای کاربر به ارمغان آورد.

سنسورهای بیومتریک

شاید دلیل محبوبیت بالای سنسورهای بیومتریک مربوط به فیلم های هالیوودی باشد. تقریبا از دو سال پیش استفاده از سنسورهای بیومتریک تبدیل به یک استاندارد در صنعت گوشی های هوشمند شد. در ابتدای معرفی سنسورهای اثر انگشت این فناوری کارایی بالایی نداشت. امروزه شرکت ها در کنار سنسور اثر انگشت از فناوری های تشخیص هویت دیگری نیز استفاده می کنند.

در محصولات جدید همانند سامسونگ گلکسی S8 و آیفون X شاهد استفاده از اسکنر عنبیه چشم و فیس آیدی هستیم. در آینده این فناوری ها در محصولات بیشتری به کار گرفته می شود. 

در صورت عدم خرید گوشی هوشمند جدید به این امکانات دسترسی نخواهید داشت. شاید روزی برسد که گوشی های هوشمند قادر به شناسایی ضربان قلب کاربر باشد و توسط آن بتوان قفل دستگاه را باز کرد. 

واقعیت افزوده

خرید گوشی هوشمند جدید

واقعیت افزوده موضوع جدیدی در حوزه فناوری محسوب نمی شود. از این تکنولوژی در اواسط دهه 90 میلادی استفاده شده بود که البته برای سازندگان آن ها تبدیل به شکستی بزرگ شد. این تکنولوژی در آن زمان به علت عدم بلوغ به صورت تجاری وارد بازار نشد.

در سال 2012 شرکت گوگل وارد حوزه واقعیت افزوده شد و از عینک هوشمند خود رونمایی کرد. از آن زمان تا امروز شاهد استفاده های زیادی از این فناوری بوده ایم. در سال 2016 بازی پوکمون گو با این فناوری معرفی شد که مورد استقبال فراوانی از سوی کاربران قرار گرفت (خالق پوکمون گو را می شناسید؟).

امروزه گوشی های هوشمند توسط دوربین ها و سنسورهای خود قادر به استفاده از واقعیت افزوده هستند. با توجه به پیشرفت های صورت گرفته باید گفت که این فناوری در آینده کاربردهای بسیاری خواهد داشت. برای دسترسی به این ویژگی کاربر باید به فکر خرید گوشی هوشمند جدیدی باشد.

دوربین های دوگانه

تا قبل از معرفی و عرضه گوشی های هوشمند، دوربین های دیجیتال کامپکت در بازار حکمرانی می کردند. دوربین اسمارت فون ها قادر به ثبت تصاویر با کیفیت و با رزولوشن بالا هستند و شرکت ها توسط بروزرسانی نرم افزاری و سخت افزاری کارایی آن ها را افزایش می دهند.

در حالی که تمامی گوشی های هوشمند به دوربین مجهز هستند، بسیاری از محصولاتی که در دو سال اخیر معرفی شده اند از دوربین دوگانه بهره می برند. دوربین های دوگانه امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهند.

خرید گوشی هوشمند جدید باعث می شود کاربران بتوانند با دستگاه خود تصاویر بوکه ثبت کنند و همچنین آن ها می توانند به زوم اپتیکال دسترسی داشته باشند. همانطور که می دانید زوم دیجیتالی باعث افت کیفیت تصاویر می شود که این موضوع برای افراد خوشایند نیست.

نمایشگر با رزولوشن UHD

بسیاری از افراد از گوشی های هوشمند خود برای پخش ویدیوهای باکیفیت استفاده می کنند. در سال های اخیر کیفیت نمایشگر اسمارت فون ها بهبود فراوانی داشته است. برخی از محصولات موجود در بازار به نمایشگر 4K مجهز هستند و همچنین از قابلیت HDR پشتیبانی می کنند. 

قابلیت HDR باعث افزایش محدوده دینامیکی تصاویر و کنتراست آن ها می شود. خرید گوشی هوشمند مجهز به پنل های با رزولوشن UHD می تواند تجربه بصری جدیدی را در اختیار کاربر قرار دهد.

پردازنده های قدرتمند

بدون هیچ شکی پردازنده یکی از مهم ترین قطعات مورد استفاده در گوشی های هوشمند محسوب می شود. با افزایش سرعت و قدرت پردازنده ها، اسمارت فون ها کارایی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهند. در چیپست های جدید شاهد استفاده از چندین هسته پردازشی هستیم که این امر باعث افزایش قدرت محصولات می شود.

با افزایش قدرت و سرعت پردازنده ها، کاربران می توانند بدون مشکل به اجرای اپلیکیشن های مختلف بپردازند. با توجه به افزایش محبوبیت و کاربردهای واقعیت افزوده، پردازنده های جدید می توانند به راحتی کاربران را در این زمینه همراهی کنند.

به نظر شما این 5 دلیل باعث می شود که گوشی هوشمند قدیمی خود را عوض کنید؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران کلیک در میان بگذارید.

امکان بررسی غذا به گوگل مپ اضافه می شود!

بررسی غذا

در سال های اخیر ویژگی های بی شماری به گوگل مپ اضافه شده است. بر اساس جدیدترین اطلاعات در آینده می توان در نقشه گوگل به بررسی غذا پرداخت.

در چند سال اخیر گوگل ویژگی های بسیاری را به نقشه خود اضافه کرده است. در حال حاضر می توان توسط گوگل مپ به اطلاعاتی زیادی در رابطه با مراکز خرید، ساعت کاری آن ها، نقشه درون ساختمان ها و بررسی کاربران از این مراکز دسترسی پیدا کرد. 

دیروز گوگل بروزرسانی جدیدی را برای گوگل مپ عرضه کرد که البته توسط آن ویژگی جدید قابل توجهی به این سرویس اضافه نمی شود. با این وجود سایت اندروید پلیس جدیدترین فایل APK گوگل مپس را مورد بررسی قرار داده است. بر اساس اعلام این سایت در آینده نزدیک امکان بررسی غذا به گوگل مپ اضافه خواهد شد. 

در ماه ژانویه برخی گزارشات به این ویژگی اشاره کرده بودند. در حال حاضر وقتی کاربران به یک رستوران مراجعه می کنند می توانند در رابطه با کیفیت آن در نقشه گوگل نظر دهند. گوگل قصد دارد علاوه بر این ویژگی به کاربران اجازه دهد که به بررسی غذا نیز بپردازند.

در صورتی که این ویژگی جدید به گوگل مپس اضافه شود کاربران می توانند در رابطه با غذایی که در یک رستوران خورده اند نیز امتیاز دهند. قابلیت بررسی غذا از کاربران در رابطه با غذا سوالاتی را می پرسد که برای مثال می توان به قیمت، کیفیت و حجم آن اشاره کرد و در نهایت کاربران می توانند این وعده غذایی را به کاربران دیگر پیشنهاد کنند.

همانند بسیاری از اپلیکیشن های دیگری که در فروشگاه های نرم افزاری گوگل و اپل وجود دارند، کاربران خواهند توانست در کنار بررسی، عکس غذای خود را نیز در نقشه گوگل آپلود کنند.

گوگل در نظر دارد در آینده امکان بررسی تمامی محصولات را به نقشه خود اضافه کند تا کاربران بتوانند در رابطه با کیفیت محصولات مختلف اظهار نظر کنند.

کارگروه بررسی وضعیت کالاهای ایرانی فناوری اطلاعات تشکیل می شود

وضعیت کالاهای ایرانی فناوری اطلاعات

رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی از تشکیل کارگروهی برای بررسی وضعیت کالاهای ایرانی فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای عمل به شعار امسال (حمایت از کالای ایرانی) خبر داد.

به نقل از مهر؛ رمضانعلی سبحانی فر رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع بررسی وضعیت کالاهای ایرانی فناوری اطلاعات بعد از تعطیلات نوروز در دستور کار کمیته ارتباطات مجلس قرار می گیرد، عنوان کرد: موضوع تولید کالاهایی که در کشور توانایی تولید دارند باید مشخص شود تا بتوان بر اساس آن از تولیدکنندگان داخلی حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه در راستای حمایت از تولید داخل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ردیف اختصاصی بودجه به وزارت ارتباطات تعلق گرفت، اظهار کرد: در این زمینه ۱۴۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره از سوی وزارت ارتباطات در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت که این موضوع در بودجه سال ۹۷ آمده است.

سبحانی فر ادامه داد: اگرچه بحث تولید سخت افزار ممکن است در کشور آنطور که باید رونق نداشته باشد اما در بخش نرم افزار و تولید اپلیکیشن تولیدات داخلی ما حرفی برای گفتن دارند و حتی می توانند تولیدات خود را به بازارهای خارجی صادر کنند.

رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هم اکنون در حوزه نرم افزار فعالیت های خوبی در کشور شکل گرفته که باید از آن حمایت کرد اما در زمینه سخت افزار تنها چند شرکت معدود هستند که باید با بررسی های بیشتر از آنها حمایت کرده تا بتوان تولید داخلی موثری داشته باشند برای مثال هم اکنون در زمینه ساخت سوئیچ و برخی تجهیزات مخابراتی تولیدات داخلی ما جوابگو هستند. در زمینه سایر تجهیزات سخت افزاری هنوز به خودکفایی نرسیده ایم و تولید آن شاید در کشور توجیه اقتصادی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: اما در زمینه نرم افزار با توجه به توان داخلی موجود می توان به تولیدات داخلی متکی بود و نباید در این بخش از پلت فرم های خارجی استفاده کرد.

سبحانی فر یادآور شد: در این زمینه بعد از تعطیلات عید نوروز از وزیر ارتباطات می خواهیم که گزارشی از وضعیت تولیدات داخلی این حوزه به مجلس ارائه کند و پس از آن موضوع را در کارگروهی که تشکیل خواهیم داد بررسی خواهیم کرد.

اپلیکیشن های گوشی را نبندید؛ سوایپ کردن ممنوع!

بستن اپلیکیشن ها

یکی از عادت های همیشگی کاربران تلفن های هوشمند، بستن اپلیکیشن ها است. کاربران معمولا به لیست اپلیکیشن های فعال می‌روند و با عمل سوایپ اقدام به بستن آنها می‌کنند؛ غافل از اینکه این اقدام ضربه شدیدی به دوام باتری گوشی وارد می‌کند.

بسیاری اعتقاد دارند که این کار به سرعت کارکرد دستگاه کمک نمی‌کند و فقط جنبه سرگرمی دارد. این در حالی است که بستن اپلیکیشن ها نه تنها عمل مفیدی به حساب نمی‌آید، بلکه ممکن است بازدهی تلفن همراه و مصرف بهینه باتری آن را دچار اختلال کند. علاوه بر این، بستن اپلیکیشن ممکن است باعث مشکلات متعددی در کارکرد صحیح نرم افزارها و بازی ها شود.

حتی بسیاری از تولیدکنندگان تلفن های همراه و توسعه دهندگان سیستم عامل نظیر گوگل و اپل نیز در مورد تبعات این کار به کاربران هشدار داده‌اند. با این حال هنوز بسیاری از کاربران دوست دارند که پس از کار با یک اپلیکیشن، آن را ببندند.

به همین دلیل، گوگل و اپل به عنوان توسعه دهندگان اصلی سیستم عامل های مناسب برای تلفن های هوشمند، اقدام به ایجاد راه کارهایی جدید برای دشوار کردن روند بستن اپلیکیشن کرده‌اند تا تعداد دفعات انجام این کار توسط کاربران کمتر شود.

بستن اپلیکیشن ها به صورت اجباری (Force Stop) به معنای باز کردن دوباره آنها به صورت کامل است. واضح است که این عمل باعث می‌شود تا دستگاه یک کار را چنین بار تکرار کند. همین مسئله باعث شده تا نسخه های جدید اندروید و iOS به گونه ای طراحی شوند که نیاز به بستن اپلیکیشن ها از بین برود.

در نسخه جدید اندروید و iOS اگر اپلیکیشنی برای مدت طولانی مورد استفاده نگیرد و در عین حال منابع سخت افزاری زیادی را اشغال کند، دستگاه به طور خودکار آن را در حالت تعلیق نگه می‌دارد. این امر باعث بهبود عمر باتری تلفن هوشمند می‌شود و در عین حال اپلیکیشن ها به طور معلق در پردازش های پیش زمینه باقی می‌مانند؛ پس زمانی که شما برای بار دیگر اپلیکیشن را باز می‌کنید، دستگاه نیازی به شروع دوباره و مصرف انرژی بیشتر برای آن ندارد.

این مسئله بارها توسط توسعه دهندگان و کمپانی ها اعلام شده است. با این حال هنوز بسیاری از مردم با سوایپ کردن اقدام به بستن اپلیکیشن ها می‌کنند.

گفتنی است؛ اپل در توسعه آیفون ایکس رابط کاربری جدیدی را ارائه داده است که امکان بستن اپلیکیشن ها با سوایپ را غیر ممکن می‌کند. برای بستن اپلیکیشن ها در آیفون ایکس، از آنجایی که دیگر دکمه فیزیکی هوم وجود ندارد، باید آنها را نگه داشته و گزینه خط تیره قرمز را برای هر اپلیکیشن بزنید تا اپلیکیشن ها بسته شوند.

شبکه ملی اطلاعات، قیمت اینترنت را پایین می‌آورد

شبکه ملی اطلاعات

با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تعرفه دسترسی به پهنای باند به عنوان یک شاخص اصلی موجب تمایز تفکیک ترافیک داخلی از ترافیک بین‌المللی در شبکه ملی اطلاعات می‌شود.به نقل از گویا آی تی، این کاهش در هزینه‌ها، دسترسی‌های ملی را برای مردم کم‌ هزینه‌تر می‌کند و با راه‌اندازی این مراکز تعرفه سرویس‌های داخلی به میزان یک سوم سرویس‌های بین‌المللی محاسبه می‌شود.

در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات که سایت مرکز ملی فضای مجازی منتشر کرده آمده است که این شبکه به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است.

این شبکه در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی کامل از دیگر اقدامات آموزشی، حقوقی و قضایی به نحو مطلوب و مطمئن تامین‌کننده نیازهای ارتباطی برای انواع ذی‌نفعانی که حداقل یکی از آنها در داخل کشور قرار دارد، است.

شبکه ملی اطلاعات امکان ارائه انواع خدمات و محتواهای فضای مجازی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی را در کشور فراهم می‌کند.

باید توجه داشت که این شبکه تنها یک زیرساخت یا به عبارتی یک سخت افزار است که نیازمند تولید محتواست. محتوایی که طبیعتا یک نهاد یا سازمان خاص نمی‌تواند اساسا متولی آن بشود؛ چرا که این محتوا باید آنقدر گسترده باشد که بتواند نیاز فکری، فرهنگی و حتی سرگرمی مردم را پاسخگو باشد. در این شرایط مسلما کسی بهتر از خود مردم نمی‌تواند تولیدکننده نیازهای محتوایی کشور باشد. امری که البته در کشور ما محتاج نظارت از بالاست تا از آسیب‌های احتمالی گسترش اینترنت جلوگیری شود.