اینترنت پرسرعت موبایل محبوب تر از ADSL

بررسی ها نشان می دهند که نزدیک به ۱۶ میلیون ایرانی از اینترنت موبایل و بیش از ۸.۵ میلیون نفر از ADSL استفاده می کنند.

به گزارش کلیک، طبق بررسی های صورت گرفته توسط دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در ۱۱ پارامتر، وضعیت شاخص های ICT کشور را از سال ۸۶ تا آذرماه سال ۹۴ مقایسه شده است.

پارامترهای مورد بررسی شامل تعداد خطوط تلفن ثابت واگذارشده، ضریب نفوذ تلفن ثابت، تعداد تلفن همراه واگذار شده و فعال در کشور، ضریب نفوذ مشترکان فعال موبایل، تعداد تلفن همگانی، تعداد دفاتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی، تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی، تعداد خطوط های پرسرعت اینترنت منصوبه و دایر شده ثابت و تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت موبایل می شود.

بررسی ها نشان می دهند که تعداد تلفن ثابت دایری در کشور تا پایان آذرماه سال ۹۴ حدود ۳۰ میلیون و ۸۲ هزار و ۵۲۶ شماره است؛ تعداد سیم کارت های واگذار شده تلفن همراه، ۱۴۷ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۷۷ خط بوده و در این بازه زمانی ۷۴ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۸۱۵ خط موبایل در کشور فعال و در حال استفاده است.

آمارها از ضریب نفوذ ۳۸.۱۹ درصدی تلفن ثابت و ۹۴.۲۲ درصدی موبایل در کشور حکایت دارد. از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهند ضریب نفوذ تلفن ثابت در سال ۸۶ حدود ۲۲٫۴۹ درصد بوده که تا پایان سال ۹۴ به حدود ۴۰ درصد نزدیک می شود. در حوزه موبایل نیز این بررسی ها نشان می دهد که ضریب نفوذ واگذاری سیم کارت در سال ۸۶ رقمی حدود ۴۶ درصد بوده که در سال ۹۴ به ۱۸۶ درصد افزایش یافته است.

تعداد دستگاه تلفن همگانی در کشور نصب شده ۱۳۹ هزار و ۷۲۹ و تعداد دفاتر خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی به ۸ هزار و ۴۴۳ دفتر، تا آذرماه ۱۳۹۴، رسیده است. همچنین طبق این بررسی ها ۴۷ هزار و ۹۸۴ روستا در کشور دارای تلفن خانگی هستند.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات تعداد خطوط پرسرعت اینترنت ADSL نصب شده در کشور را ۹ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۸۲۱ خط اعلام کرده است که از این تعداد، ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۸۶۱ خط دایر و درحال استفاده است.

در حوزه اینترنت، بیشترین تعداد مشترکان مربوط به اینترنت پرسرعت موبایل است که تا پایان آذرماه سال ۹۴ بالغ بر ۱۵ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۳۵۲ نفر در کشور از اینترنت پر سرعت متحرک استفاده کرده اند. بررسی ها نشان می دهد که پهنای باند بین الملل از ۶.۰۵ گیگابیت بر ثانیه در سال ۸۶ به ۳۰۶ گیگابیت بر ثانیه در سال ۹۴ رسیده است. در همین حال ظرفیت IP داخل کشور نیز در این بازه زمانی از ۳۱ گیگابیت بر ثانیه به ۴ هزار گیگابیت افزایش پیدا کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.