گوگل فناوری Nearby Connections را به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ارائه داد

org pic

شرکت گوگل API فناوری ارتباطات نزدیک (Nearby Connections) را در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری قرار داد.

شرکت گوگل امروز اعلام کرد که ابزاری را در دسترس توسعه‌دهندگان و Developer‌های نرم‌افزاری قرار داده است که به کمک این ابزار می‌توان با دستگاه‌های مجاور ارتباط برقرار کرد حتی اگر آن‌ها آفلاین باشند. این شرکت تعداد شماری از موارد استفاده بالقوه از این فناوری را معرفی کرد. به عنوان مثال: مانند اتاق‌های هتل که ورود شما را حس می‌‌کنند سپس درجه حرارت را مطابق با آن تنظیم می کنند و موسیقی مورد علاقه شما را پخش می‌کنند یا گوشی‌ها‌ی هوشمند می‌توانند در صورتی که در مجاورت با سایر اقلام باشند، Address Book خود را ادغام کنند. با این حال، پیاده سازی اولیه تکنولوژی شاید به اندازه زیادی جادویی نباشد اما در عوض برنامه‌های آینده از API تکنولوژی ارتباطات نزدیک (Nearby Connections) استفاده خواهند کرد. از جمله کاربرد‌ها تکنولوژی ارتباطات نزدیک می‌توان به اشتراک‌گذاری رسانه‌ها بصورت آفلاین و یا اعلام هشدار‌های آب و هوایی در مناطقی با پهنای باند کم اشاره کرد.

شرکت گوگل مدت‌هاست بر روی API فناوری ارتباطات نزدیک کار می‌کند و بصورت مداوم این فناوری را توسعه می‌دهد. این API اولین بار در سال ۲۰۱۵ به عنوان راهی برای استفاده از گوشی‌های هوشمند در نقش دومین صفحه نمایش برای بازی‌هایی که در تلویزیون هوشمند شما اجرا می‌شوند. در کنفرانس توسعه گوگل (Google I/O) که امسال در ماه می (May) برگذار شد شرکت گوگل اعلام کرده بود که فناوری مربوط به API ارتباطات نزدیک (Nearby Connections) بازسازی شده و به زودی همراه با کاربرد‌ها و ویژگی‌های جدید منتشر خواهد شد. شرکت گوگل در ادامه توضیحات خود بیان می‌کند که از این تکنولوژی برای برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌ها از طریق وای فای (Wi-Fi) و بلوتوث (Bluetooth) استفاده می‌شود. این API از یک قابلیت ویژه برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برخوردار است بدین ترتیب برنامه‌هایی که از این API استفاده خواهند کرد می‌توانند بین فرکانس‌ها و سرویس‌های ارتباطی مختلف با انواع ورژن و نسخه در تعامل و ارتباط باشند. این حالت بدون نیاز به برنامه‌نویسی جدید برای بهینه‌سازی نرم‌افزار با API ارتباطات نزدیک صورت می‌گیرد. بدین ترتیب کار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار بسیار آسان‌تر از گذشته می‌شود. برنامه‌ها می‌توانند از تکنولوژی ارتباطات نزدیک در چند مسیر مختلف استفاده کنند.

1th pic

سناریویی که می‌توان از این تکنولوژی نوشت بدین صورت است: یک دستگاه متمرکز مانند میزبان یک بازی آفلاین چند نفره و یا دستگاه آموشی معلم در کلاس درس، می‌تواند به سایر دستگاه‌های مجاور و نزدیک خود متصل شود. در پیاده‌سازی دیگری که می‌توان از این تکنولوژی بهره برد عبارتند از ایجاد “شبکه های مش” برای چیزهایی مانند چت آنلاین یا گروه‌های پروژه‌های ویژه برای همکاری در یک زمان Real Time (زمان آنی و واقعی). شرکت گوگل همچنین امروز اعلام کرد که برخی از برنامه‌های آینده از API ارتباطات نزدیک استفاده خواهند کرد. یکی از همین برنامه‌ها کانال هواشناسی است که در صورت استفاده از API و تکنولوژی جدید، شبکه‌های مش را در مناطق کمبود داده با هدف گسترش هشدار‌های هوایی فوری ایجاد می‌کند. شرکت HotStar نیز بر روی اشتراک‌گذاری آفلاین رسانه‌های ویدیویی در مناطقی که اتصال در دسترس نیست (مانند: مترو و هواپیما) کار می‌کند. شرکت GameInsight نیز از این API برای پیداکردن گیمر‌ها و بازیکنان نزدیک و اجرای کامل بازی‌ها بصورت آفلاین استفاده خواهد کرد. علاوه بر این، Android TV یک برنامه کنترل از راه دور جدید را راه‌اندازی خواهد کرد که از تکنولوژی ارتباطات نزدیک استفاده می کند تا فرایند راه اندازی اولیه را برای کاربران آسانتر کند و همچنین تجربه فعالسازی نمایشگر دوم را برای کاربران فراهم کند.

2th pic

این API پیش از این برای شرکای اولیه گوگل و اندروید در دسترس بود اما حالا در دسترس همه توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری اندروید قرار گرفته است و با همه دستگاه‌های اندروید (نسخه جیلی بین و بالاتر) که Google Play Service 11 و بالاتر را اجرا می‌کنند، بهینه شده است. در حال حاضر توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌هایی را در فروشگاه Google Play منتشر کنند که از API ارتباطات نزدیک استفاده کرده‌اند اما طبق گفته گوگل بسیاری از توسعه‌دهندگان فعلا از اجرای این API جدید در نرم‌افزار‌های دست نگه داشته‌اند. علت آن هم این است که بسیاری از کاربران هنوز Google Play Service 11 را دریافت نکرده‌اند. چندین برنامه آزمایشی که از API جدید استفاده خواهند کرد به زودی منتشر خواهند شد اما شرکت گوگل هنوز اسامی این برنامه‌ها را به صورت عمومی اعلام نکرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.