تجهیزات صوتی که درون اتاق های پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرند معمولا یک کاربرد بیشتر ندارند اما ظاهرا اسپیکرهای Fidelio E6 فیلیپس از این قاعده مستثنی هستند.
این دستگاه مجهز به تعدادی اسپیکر قابل تفکیک است که هم می توان برای تولید صدای استریو از آنها بهره گرفت و هم صدای ساراند 5.1 کاناله. بخش بالایی دو اسپیکر جلویی E6 از بدنه آن جدا می شوند و می توان آنها را در هر جایی از فضای اتاق قرار داد.
علاوه بر این موارد نوعی ساب ووفر وایرلس هم برای این دستگاه در نظر گرفته شده است و برای آنکه کیفیت صدای تولیدی اش به بالاترین میزان ممکن برسد، به تکنولوژی کالیبراسیون مکانی مجهز گشته تا تجربه فراگیرتری از صدا را در اختیار کاربرانش بگذارد.
این سیستم مجهز به خروجی HDMI بوده و از استاندارد ارتباطی بلوتوث هم پشتیبانی می کند و مهم تر از همه اینکه از همین امروز امکان خرید آن وجود دارد.
اگر به دنبال یک ساندبار جدید برای منزل خود هستید، فیلیپس دو عدد از آنها را رونمایی کرده است: نخست Fidelio Compact که در واقع نامش به خوبی آن را توصیف می کند. این گجت صوتی باریک در قیاس با اسپیکرهایی که مشخصا برای دستگاه های تلویزیون ساخته می شوند فضای کمتری را اشغال می کند.
همانطور که گفته شد یک ساندبار کوچکتر دیگر هم این سیستم را همراهی می کند تا صدا به همه بخش های اتاق برسد. تا به حال حرفی از قیمت یا تاریخ دسترسی این محصول به میان نیامده است اما انتظار می رود که در هفته جاری خبرهای بیشتری در این باره منتشر گردد.
فیلیپیس برای آنکه کیفیت صدای محصول خود را به بالاترین میزان ممکن برساند آن را به تکنولوژی Dolby Atmos مجهز کرده است که طبق ادعای این شرکت می تواند صدایی شبیه به ساراند 5.1 کاناله تولید کند.
اما نحوه عملکردش هم به این صورت است که 18 اسپیکر در نظر گرفته شده برای این ساندبار دو ماژول دارند که صدا را به سمت بالا می فرستند و به همین خاطر آنچه می شنوید از بالا دریافت می شود.
حال اگر این قابلیت را با تکنولوژی Ambisound ترکیب نمایید چیزی را دریافت می کنید که این شرکت تحت عنوان تجربه صدای سه بعدی از آن یاد کرده است. این دو ساند بار مجموعا 400 وات توان دارند و هر دو از پورت های HDMI و ارتباط بلوتوثی پشتیبانی می کنند.
امروزه با پیشرفت های حاصل شده در زمینه های مختلف، کابین خودروها نه تنها محل آزار دهنده و ملال آوری نیست بلکه بعضا می تواند آرامس و آسایشی بیشتر از منزل را برای سرنشینان فراهم کند.
این مساله درباره خودروهای لوکس تشدید می شود و هنگام نشستن در داخل کابین محصولات آنها می توان توجه زیاد به جزییات را مشاهده کرد.
یکی از امکانات کابین که در سال های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، سیستم صوتی است. برای دستیابی به کیفیت صدای مطلوب، معمولا شرکت های مطرح خودرویی با سازندگان معروف سیستم صوتی وارد همکاری می شوند.
در این بین خودروسازان لوکس معمولا به سراغ برترین ها در این زمینه می روند؛ مثلا برندهایی مثل هارمن کاردون، بنگ اند اولوفسن، مریدین و JBL جزو بهترین ها بوده و محصولات این برندها غالبا بر روی خودروهای لوکس دیده می شوند.
خودروهای سطح متوسط نیز معمولا از سیستم های برندهای ارزان قیمت تر مثل داینادیو، سونی، پایونیر، راکفورد فاسگیت، پاناسونیک و بوز استفاده می کنند.
در این نوشتار قصد داریم مروری داشته باشیم بر چند مورد از برترین برندهای صوتی که با خودروسازان معروف همکاری می کنند.
برمستر Burmester
سیستم های فوق العاده با کیفیت این برند آلمانی بر روی خودروهای مرسدس بنز و پورشه دیده می شوند. پرچمدار بسیار لوکس مرسدس یعنی S کلاس یکی از سه خودروی این کمپانی است که به سیستم صوتی برمستر مجهز شده است.
سیستم موجود بر روی S کلاس دارای 24 اسپیکر با 24 کانال آمپلیفایر جداگانه است که در مجموع قدرتی باورنکردنی به اندازه 1540 وات ارائه می کنند. جالب اینکه کمپانی بوگاتی برای ویرون از سیستم صوتی ساخت برمستر استفاده می کرد.
مریدین Meridian
مریدین یکی از شرکت های انگلیسی متخصص در زمینه صدا است که محصولات خود را اکثرا برای کمپانی های هموطن خود ارایه می کند.
لندروور، رنج روور، جگوار و مکلارن جزو مشتریان ثابت مریدین هستند. سیستم های این شرکت در سه سطح قرار دارند که با کیفیت ترین آنها بر روی رنج روور و رنج روور اسپورت نصب می شود.
Bespoke Audio System
این شرکت که توسط برخی از بهترین مهندسین صدا پایه گذاری شده، با خودروساز اشرافی انگلیس یعنی رولزرویس همکاری می کند. طراحی اولین سیستم صوتی چیزی در حدود دو سال زمان برده تا با تمام اجزای کابین یک رولزرویس هماهنگی کامل داشته باشد.
سیستم نصب شده بر روی رولزرویس Wraith، 1300 وات قدرت داشته و شامل 18 کانال جداگانه از جمله 7 توئیتر و 7 اسپیکر میدرینج می شود. با این مشخصات مالک ثروتمند رولزرویس گویی کنسرت را از نزدیک گوش می دهد!
بوئرز اند ویلکینز Bowers & Wilkins
این برند یکی دیگر از کمپانی های انگلیسی متخصص در زمینه ساخت تجهیزات صوتی برای خودروهاست که همانند هموطنان خود شرکای چندان زیادی ندارد.
سری 7 ب ام و یکی از اتومبیل هایی است که از سیستم صوتی ساخت این شرکت بهره می برد. جالب اینکه ب ام و برای سری 7 قبلا از محصولات بنگ اند اولوفسن استفاده می کرد.
ولوو و مازراتی دیگر خودروسازانی هستند که مشتری بوئرز اند ویلکینز به شمار می روند. شاسی بلند XC90 و سدان S90 از جمله خودروهای سوئدی هستند که به سیستم صوتی کمپانی انگلیسی مجهز شده اند.
مشتریان لوانته، گیبلی و کواتروپورته نیز می توانند در صورت علاقه به صدای با کیفیت، سیستم صوتی بوئرز اند ویلکینز را برای خودروی مازراتی خود سفارش دهند.
سونوس فابر Sonus Faber
این برند ایتالیایی که نام آن به معنای "ساخته دست" است، با هموطن سوپر اسپورت ساز خود یعنی پاگانی همکاری می کند. آپشن سیستم صوتی هوایرا که برای کاهش وزن از مخروطی های کربنی و مگنت های نئودیمیومی ساخته شده، توسط این برند تولید می شود.
در صورت سفارش این آپشن، راننده می تواند از 1200 وات صدای خروجی سیستم صوتی خودروی فوق سریع خود نهایت لذت را ببرد.
همانطور که مشاهده می کنید برندهای ذکر شده در این لیست حداقل در ایران چندان شناخته شده نیستند؛ اما کیفیت آنها به حدی بالاست که توانسته اند اعتماد خودروسازان معروف و لوکس ساز را جلب کنند. ا
لبته در این بین نباید به سادگی از کنار نام مارک لوینسون (Mark Levinson) عبور کرد؛ شرکتی که این روزها بصورت انحصاری با لکسوس همکاری می کند.
دلیل این اتفاق هم بسیار جالب است؛ سیستم های صوتی ساخت مارک لوینسون بر روی وضوح و شفافیت صدا تاکید دارند، این برند ادعا می کند که کابین خودروهای لکسوس به حدی ساکت و بی صداست که می توانند بهترین تجربه از صدای شفاف سیستم صوتی را به سرنشینان منتقل کنند.
چنانچه بخواهیم نگاهی گذرا به سایر برندهای مطرح صوتی داشته باشیم، باید از شرکت هایی مثل هارمن کاردون که همکاری هایی با ب ام و، جیپ، کرایسلر و برخی شرکت های دیگر دارد، یاد کنیم.
همچنین برند معروف JBL که محصولات آن بر روی اتومبیل های رده بالای تویوتا و خودروهای فراری نصب می شود، از کیفیتی مثال زدنی برخوردار است؛ برندی که با لنوو نیز همکاری کرده و برای برخی از لپتاپ های این کمپانی چینی اسپیکر تولید می کند.
سیستم صوتی با کیفیت جزو آن دسته از امکاناتی است که متاسفانه اهمیت چندانی در بین خودروهای تولید یا مونتاژ داخل ندارد. در سال های گذشته وضعیت به گونه ای بوده که پخش کننده ها و اسپیکرهای نصب شده در کارخانه عمدتا بی نام و نشان بوده و کیفیت بسیار ضعیفی ارائه می کنند.
با این شرایط علاقه مندان به صدای با کیفیت معمولا اقدام به نصب سیستم های افترمارکت می کنند که این روش هم به دلیل تغییر داشبورد برخی محصولات داخلی بعضا با دشواری های زیادی همراه است.
شرکت ال جی به عنوان یکی از پیشتازان عرصه صوت و تصویر، امروز طی مراسمی در هتل اسپیناس تهران، از جدیدترین محصولات خود در کشورمان رونمایی به عمل آورد. در این مراسم که با مشارکت شرکت گلدیران برگزار شد، ال جی نسل جدید تلویزیون های OLED و Super UHD خود را به معرض نمایش گذاشت و همچنین قابلیت های سیستم Sound Tower خود را برای حاضرین تشریح کرد.
در این مراسم حسین تنهایی، نائب رئیس شرکت گلدیران، به پتانسیل بالای بازار ایران اشاره کرد و گفت: « ایران بازاری متنوع و در حال رشد است و گلدیران پتانسیلی عظیم برای فناوری OLED در این منطقه میبیند. در گلدیران ما به دنبال شناسایی و ارائه جدیدتری و بهترین فناوریهای روز و ارائه آنها به بازار ایران هستیم. به عنوان بخشی از تعهدمان برای به ارمغان آوردن بهترین تجربه بصری ممکن برای کاربران، ما مفتخریم که با تلویزیونهای OLED پیشگام نسل بعدی لوازم صوتی و تصویری ایران هستیم.»
تنهایی در ادامه صحبت های خود به پدیده قاچاق محصولات پرداخت و عنوان کرد که این موضوع، فعالیت شرکت هایی همچون گلدیران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نائب رئیس گلدیران با تاکید بر اینکه تولید محصولات ال جی در ایران صورت می پذیرد و با استانداردهایی بسیار سخت گیرانه، کیفیت بالایی برای محصولات در نظر گرفته می شود، به کاربران گوشزد کرد که محصولات قاچاق ممکن است از اشکالات بسیاری برخوردار باشند.
تنهایی بیان داشت که بسیاری از قاچاقچیان کالاهای معیوب ال جی را از کشورهای دیگر با قیمتی پایین تر خریداری می کنند و سپس آن ها را در بازار ایران عرضه می کنند. نائب رئیس گلدیران در این رابطه از دولت تقاضا کرد تا هر آنچه که در توان دارد را به کار بندد تا بتواند با این پدیده مقابله نماید.
در ادامه مطلب می توانید با مطالعه بیانیه خبری شرکت ال جی، با محصولات جدید این شرکت بیشتر آشنا شوید.
این دستگاهها یک رده بالاتر از تلویزیونهای ULTRA HD هستند و از فناوری ColorPrime بهره میبرند. تلویزیونهای SUPER UHD با مفهوم «رنگهای زنده» طراحی شدهاند و سه ویژگی بینظیر دارند: تصویر ممتاز، طراحی ممتاز و هوشمندی ممتاز. فناوری نمایش خارقالعاده و ویژگیهای هوشمند در مجموعهای با طراحی چشمنواز، تجربه بصری را به سطحی کاملاً جدید رسانده است.
ایـن تلویـزیـونها دارای فنـاوریهایی نظیـر ColorPrime، ULTRA Luminance، IPS و مــوتــور Prime Mastering هستند . فناوری ColorPrime گستره رنگهایی که توسط این تلویزیون نمایش داده میشوند را تقویت میکند. همچنین برای تولید تصاویر سایهها و طیف کامل رنگها، ColorPrime از طیف کامل رنگها استفاده میکند. بنابراین عمق رنگها بیشتر و واقعیتر میشود.
فناوری ULTRA Luminance به طور پیوسته روشنترین و تیرهترین قسمتهای نمایشگر را آنالیز میکند تا محدوده روشنایی و تیرهگی تصویر را گستردهتر کند و کنتراست تصویر را بهبود ببخشد. با پنل4K IPS الجی، تلویزیون میتواند تصاویری با جزئیات بالا از هر زاویهای بازتولید کند. افزون بر همه اینها، موتور Prime Mastering تنظیمات تلویزیون را به منظور تقویت کیفیت تصویر تا سطح ممتاز بهینه میکند.
این ویژگیهای شگفتانگیز تنها در زمانی که تلویزیون روشن است به چشم میآید، حال آنکه سایر ویژگی های تلویزیونهای SUPER UHD مانند طراحی بسیار زیبا و بهینه ونیز پهنای بسیار نازک آن (در حدود 8.5 میلیمتر) حتی زمانی که تلویزیون خاموش است نیز بخوبی خودنمایی میکنند.
طراحی بینظیر CINEMA SCREEN زیبایی خاصی به اتاق نشیمن میدهد. پایه تلویزیون به گونهای طراحی شده است که همانند بازتابدهنده صدا عمل کند و صدای خروجی را به صورت متمرکز ارسال کند.
برای ارائه صدایی بینظیر، الجی همکاری نزدیکی را با شرکت Harman/Kardon (شرکت آمریکایی سازنده سیستمهای صوتی حرفهای) انجام داده تا صدایی قوی، عمیق و شفاف برای این تلویزیونها به ارمغان بیاورد.
همچنین پنل هوشمند webOS 2.0 برای این تلویزیون در نظر گرفته شده است. این پنل هوشمند بهروز شده از نسخه قبلی webOS سادهتر، سریعتر و کاربرپسندتر شده است. به عنوان مثال، با webOS 2.0 تعویض کانال سریع، تنظیمات سریع و جستجوی محتوای ویدئویی میتواند بدون اختلال در تماشای برنامه در حال پخش صورت گیرد. به علاوه، زمان روشن شدن و بارگذاری تلویزیون بسیار سریع شده است و کانالهای مورد علاقه میتوانند به آسانی به نوار ابزار اضافه شوند.
همه ما به درخشش بیشتر ستارهها در شبهای کاملاً تاریک توجه کردهایم. مشکی مطلق تلویزیون OLED الجی که در هیچ نمایشگر دیگری یافت نمیشود نیز به نوعی از همین پدیده پیروی میکند و به تلویزیون کنتراستی بینهایت میدهد. این نمایشگر عمیقترین رنگ مشکی و در عین حال غنیترین رنگها را ارائه میکند که موجب قویتر شدن حس عمق و واقعیتر بودن تصاویر میشود و تجربهای سینمایی به بینندگان میدهد. تلویزیونهای OLED الجی میتواند حتی تصویری به باریکی یک رشتهی مو روی پسزمینه مشکی مطلق را نمایش دهد.
تمام مدلهای OLED ظاهری شیک و جذاب دارند، اگرچه در طراحی پایه و اندازه صفحه نمایش با هم متفاوت هستند و نیزضخامت بسیار کمی دارند. فارغ از مسائل زیباییشناسی، طراحی منحنی کاربردی نیز هست. این طراحی تضمین میکند که چشمان کاربر فاصله برابری را از هر قسمت صفحه نمایش دارند. تلویزیون OLED از هر زاویهای کیفیت تصویر ثابتی را ارائه میدهد که به بیننده این اجازه را میدهد که از لحظه لحظه تماشای برنامه تلویزیونی، فیلم یا بازی موردعلاقهاش لذت ببرد.
به منظور کامل کردن تجربه بصری، بلندگوهای 40 وات چهار کاناله برای این تلویزیونها در نظر گرفته شده است. این بلندگوها تضمین میکنند که قابلیتهای تصویری این تلویزیون کاملاً با کارایی صوتی کیفیت بالا تکمیل شده است.
تلویزیون OLED از هر زاویهای کیفیت تصویر یکسان به شما ارائه میدهد. شما میتوانید در هر لحظه از هر مکان از اتاق نشیمن از دیدن برنامه محبوبتان لذت ببرید. همچنین، انحنای تلویزیونهای OLED تصویر را برای شما واقعیتر میسازد. این جداسازی رنگها و شفافیت تصویر از همه زوایا فقط توسط تلویزیون OLED ممکن است.
این سیستم دو ساب ووفر و صدای بمی قدرتمند دارد. توان صدای خروجی Sound Tower 1000 وات است. طراحی این دستگاه به گونهای است که در سریعترین زمان ممکن میتوانید این دستگاه را نصب کنید.
اگرچه ارتباط بلوتوث مهمـترین بخـش Sound Tower است، قابلیت همگامسازی صدای وایرلس این دستگاه باعث میشود که بدون سیم و تنها با استفاده از بلوتوث سینمای خانگی با تلویزیونهای هوشمند الجی ارتباط برقرار کند.
علاوه بر این، از طراحی جمع و جور، شفاف و زیبای Sound Tower نمیشود به آسانی گذشت. این سیستم صوتی جای زیادی نمیگیرد و در کنار تلویزیونهای مدرن الجی زیبایی دکوراسیون خانه شما را به بالاترین سطح ممکن خواهد رساند.
به نظر می رسد که کمپانی های مختلف متوجه موفقیت سیستم های صوتی مناسب چند اتاق Sonos شده اند، به همین خاطر اخیرا شروع به ارائه محصولاتی مشابه آن می کنند. فیلیپس هم یکی از کمپانی هایی است که اخیرا به این جرگه پیوسته.
CES امسال، فیلیپس رونمایی از سیستم های صوتی سری izzy خودش را آغاز کرد. سری izzy با داشتن 4 گزینه برای اسپیکر آمده تا فضای خانه شما را از صدایش پر کند.
سیستم صوتی فیلیپس اما نسبت به سایر رقبا از امتیاز ویژه ای برخوردار است. بر خلاف سیستم های صوتی multi-room دیگر، سری izzy فیلیپس برای کنترل نیاز به یک اپلیکیشن جداگانه ندارند، چرا که اسپیکرهای این سیستم می توانند بین خودشان یک شبکه ایجاد کرده و برای این کار به هیچ گونه روتر یا وسیله ای دیگر نیاز ندارند.
پنج اسپیکر سری izzy می توانند تنها با فشردن یک دکمه ساده به هم وصل شوند و به پخش صدا در محیط اطراف بپردازند. اسپیکرهای یادشده در هر سایزی که باشند، می توانند به طور همزمان اقدام به پخش یک صدای واحد کنند، یا اینکه هر کدام وظیفه پخش صدای جداگانه ای را بر عهده بگیرند.
izzy BM50 از لوح های فشرده و پخش صدای موبایل به کمک بلوتوث پشتیبانی می کند، و با آن می توان رادیو هم گوش کرد. این سری اسپیکر قرار است که در ماه می سال جاری عرضه شوند، اما فیلیپس هنوز در مورد قیمت آنها صحبتی به میان نیاورده است.
سیستم صوتی و سرگرمی برخی از خودروها می توانند حواس راننده را برای بیش از ۴۰ ثانیه از رانندگی پرت کند.
انجمن اتومبیل رانی امریکا که به AAA مشهور در اقدامی تازه ۱۳۰ نفر را پشت ۳۰ وسیله نقلیه جدید نشانده است تا از طریق سیستم سرگرمی-اطلاع رسانی این خودروها را تست کند.
نتایج این تحقیق بسیار قابل توجه بوده و نشان می دهد که عواملی که سبب حواس پرتی راننده می شوند بسیار گسترش پیدا کرده و سطوح حواس پرتی رانندهها دچار تغییرات عمده شده است.
بنابر گفته های این آژانس تقریبا سیستم ها سبب حواس ورتی راننده شده و هیچ کدام از این تکنولوژی های گیج کننده دارای درجه حواس پرتی "کم" نیستند.
۱۲ مدل از این فناوری ها به عنوان سیستم هایی شاسایی شده اند که درجه حواس پرتی آن ها بسیار بالا بوده و به احتمال زیاد حواس افراد را پرت کرده و تمرکز بر روی رانندگی از راننده می گیرند.
دانشگاه یوتا در انجام این پروژه تحقیقاتی با AAA همکاری داشته است. محققان با استفاده از دوربین ها و تمرینات ذهنی، سطح انحراف و حواس پرتی افراد از رانندگی را اندازه گیری کرده اند. ملاک حواس پرتی نگاه نکردن به جاده و عدم توجه و تمرکز بر روی آن بوده است.
در طول این تست از رانندگان خواسته شده است که به دستورات صوتی سیستم های سرگرمی-اطلاعات (اینفوتیمنت) خودرو گوش کرده و آن ها را اجرا کنند. همچنین انجام یک عمل خاص مانند تنظیم رادیو یا برقراری تماس از طریق این سیستم نیز جزئی از مراحل انجام این تست صورت گرفته است.
در این مطالعه کم ترین میزان حواس پرتی به حالتی گفته می شود که راننده تنها به موسیقی که از سیستم صوتی پخش می شود گوش می دهد و بالاترین میزان حواس پرتی نیز معادل چک کردن دفترچه راهنما خودرو در نظر گرفته شده است.
براساس این تحقیق، سیستم های سرگرمی-اطلاعات پیچیده می توانند توجه بیشتری را از راننده بدست بیاورند. این سیستم ها حتی می توانند از طریق برنامه هایی مثل برنامه های مسیریای (نویگیشن) و تعیین مقصد حواس راننده از جاده را برای بیشتر از ۴۰ ثانیه پرت کنند.
علاوه بر این، به دلیل آنکه اکثر مردم در استفاده از این تکنولوژی های جدید دچار مشکل بوده و عمدتا نمی دانند که دقیقاً برای رسیدن به خواسته مورد نظرشان باید چه تنظیماتی را دنبال کنند، میزان حواس پرتی و نبود توجه کافی در آن ها افزایش می یابد.
مارشال دانی، رییس و مدیر اجرایی این آژانس اتومبیل رانی می گوید که رانندگان نیازمند تکنولوژی هایی هستند که استفاده از آن ها آسان بوده و ایمنی را به خطر نمی اندازند، اما بسیاری از ویژگی های اضافه شده به سیستم های سرگرمی-اطلاعات امروزی منجر به پیچیدگی شده و اغلب ایمنی را به خطر انداخته و حتی افراد را استفاده از این سیستم ها خسته و ناامید می کند.
انجمن AAA نتایج این تحقیقات را به خودروسازان و تأمین کنندگان قطعات خودرو ارائه می دهد تا از این طریق کمپانی های فعال در صنعت خودروسازی در راستای بهبود شرایط و رسیدن به تکنولوژی های ایمن تر فعالیت کرده و تلاش کنند.
تا زمانی که فناوری های ایمن تری از جانب خودروسازان ارائه شده و در اختیار افراد قرار بگیرد، این انجمن پیشنهاد می کند که از قرار دادن سیستم های سرگرمی-اطلاعاتی با درجه حواس پرتی بسیار بالا در خودروها جلوگیری شود و توصیه می کند که افراد در حین رانندگی از امکانات مختلف این سیستم ها مثل ارسال پیام یا چک کردن شبکه های اجتماعی خودداری کنند.
در ادامه با ما همراه باشید تا از میزان حواس پرتی خودروهایی که سیستم سرگرمی-اطلاعات آن ها مورد آزمایش قرار گرفته آگاه شویم:
درجه حواس پرتی، کم: خودرویی در این دسته قرار ندارد.
درجه حواس پرتی، متوسط: شورلت ایکونیکس LT، فورد اف۲۵۰ XLT ، هیوندای سانتافه اسپورت، لینکلن MKC پریمیر، تویوتا کمری SE، تویوتا کورولا SE، تویوتا سیه نا XLE
درجه حواس پرتی، زیاد: کادیلاک XT5 لاکجری، شورلت تراورس LT ، دوج رام ۱۵۰۰، فورد فیوژن تیتانیوم، هیوندای سوناتا بیس، اینفینیتی Q50 پریمیم، جیپ کمپس اسپرت، جیپ گرند چروکی لیمیتد، کیا سورنتو LX، نیسان ماکسیما SV، تویوتا راو۴ XLE
درجه حواس پرتی، بسیار زیاد: آئودی Q7 QPP ، کرایسلر C300، دوج دورانگو GT، فورد موستانگ GT، جی ام سی یوکان SLT، هوندا سیویس تورینگ، هوندا ریجلاین RTL-E ، مزدا۳ تورینگ، نیسان آرمادا SV، سوبارو کراس ترک پریمیم، تسلا مدل S، ولوو XC60 T5 اینسکریپشن.
در مقابل البته خودروسازان در طی سال های اخیر سامانه های ایمنی متعددی را در جهت افزایش ایمنی رانندگی توسعه داده اند که می تواند از شدت تصادفات بکاهد اما عجیب است بدانید که
با استفاده از گزارش هایی که پلیس از تصادفات رانندگی تهیه کرده است، محققان دریافته اند که سیستم هشدار انحراف از مسیر می تواند تمامی تصادفات را به میزان ۱۱ درصد کاهش دهد.مطابق با گفته های یک تحقیق مطالعاتی جدید که توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ها صورت گرفته است اصواتی که از سیستم هشدار دهنده انحراف از مسیر خارج می شوند برای بعضی از افراد مزاحم هستند و برای بعضی دیگر نیز مفید بوده و طبق آمار توانایی جلوگیری از تقریبا ۵۸ هزار تصادف در سال را دارند.
این سیستم همچنین توانایی کاهش صدمات بالقوه را به میزان ۲۱ درصد و مرگ و میر ناشی از این تصادف را به میزان ۸۶ درصد دارد.
این آمار در مقایسه با وسایل نقلیه ای مطرح شده است که به سیستم هشدار انحراف از مسیر مجهز نیستند.
سایر تکنولوژی های ایمنی مثل سیستم های تشخیص نقطه کور می تواند آمار بدست آمده از این تحقیق را جابجا کند.
به عنوان نمونه تجهیز خودرو به این سیستم ها می تواند درصد تصادفات را ۳ درصد کاهش دهد، همچنین میزان صدمات ناشی از تصادفات نیز با کاهش ۲ درصدی همراه خواهد بود.
بد نیست بدانید که در خارج از ایران پرداخت حق بیمه با میزان بهره مندی خودروها از تکنولوژی های به روز ایمنی رابطه داشته و هرچه که این فن آوری ها بیشتر باشند حق بیمه سالانه پرداختی کاهش پیدا می کند.
اما در صورت برخورداری خودرو شما از این سیستم های هشدار انحراف از مسیر و بهره مندی از مزایای آن ها، شرکت های بیمه نمی پذیرد که شما حق بیمه کمتری را پرداخت کنید.
موسسه بیمه مخصوص ایمنی بزرگراه ها که به نام IIHS شناخته می شود در این رابطه توضیح داد که شرکت های بیمه زیر بار دریافت پول کمتر نمی روند چون این شرکت ها مدعی اند که توانایی تشخیص استفاده یا عدم استفاده راننده از این سیستم ها وجود ندارد.
به عبارت دیگر کمپانی های بیمه معتقد اند که در بسیاری از تصادفات راه حلی برای تشخیص اینکه آیا راننده تحت تاثیر سیستم های هشدار انحراف از مسیر قرار گرفته است وجود ندارد.
لازم به ذکر است این سیستم ها کاملا پتانسیل آزار رساندن را دارند و می توانند رانندگان اذیت کنند.
در یک تحقیق مطالعاتی مرتبط IIHS دریافت که هر دو سیستم ایمنی نام برده یعنی سیستم هشدار انحراف از مسیر و سیستم نظارت بر نقاط کور تقریبا در نیمی از مواقع خاموش اند چرا که بسیاری از رانندگان را آزار داده و مزاحم رانندگی آن ها می شوند.
از ۹۸۳ خودرویی که از ۹ برند خودروسازی مختلف برای دریافت خدمات به نمایندگی خودشان مراجعه کرده بودند تنها ۵۱ درصد از رانندگان سیستم هشدار انحراف از مسیر خود را خاموش نکرده بودند.
جالب است بدانید که سیستم هایی که هشدار های خود را از طریق صدا منتقل می کنند، بیشتر از سیستم هایی که هشدار دهنده لمسی اند خاموش می شوند.
از جمله خودروهایی که به سیستم های هشدار دهنده لمسی مجهز شده اند می توان به کادیلاک جدید اشاره کرد که از صندلی هایی با پشتی ارتعاشی و هشدار دهنده برخوردار است.
موسسه IIHS همچنین معتقد است که بسیاری از این سیستم های ایمنی و هشدار دهنده به راحتی خاموش می شوند.
برند های خودروسازی مثل Volvo که اتومبیل هایی با سیستم ایمنی هوشمند طراحی و تولید می کنند در تلاش هستند تا با استفاده از پنهان سازی تنظیمات سیستم های ایمنی در درون منوی های مختلف سیستم های اینفوتیمنت رانندگان را فریب داده و آن ها ترغیب کنند که از این سیستم های ایمنی استفاده کنند.
بنا به گفته IIHS، این تلاش ها سبب شده که میزان استفاده از این سیستم در ولوو به ۸۶ درصد افزایش یابد.