چگونه فایل های آپدیت قدیمی ویندوز 10 را به طور کامل حذف کنیم؟

آپدیت قدیمی ویندوز

یکی از مهم ترین خصوصیاتی که مایکروسافت در توسعه ویندوز 10 رعایت کرده، توجه ویژه به آپدیت ها است. با این حال فایل های آپدیت قدیمی ویندوز ممکن است در برخی مواقع دردسرساز شود.

ردموندی ها از اکتبر 2015 که ویندوز 10 را به طور رسمی و عمومی منتشر کرده اند، تا به امروز دهها آپدیت مختلف برای این سیستم عامل ارائه کرده اند که هر کدام آنها با توجه به نوع دستگاه و سخت افزارهای به کار رفته در آن متفاوت بوده است.

در عین حال تاکنون 3 آپدیت بزرگ برای ویندوز 10 آمده که تقریبا تمامی کاربران در این دو سال آنها را دریافت کرده اند. این آپدیت ها شامل آپدیت سالگرد ویندوز، آپدیت Creators و آپدیت Fall Creators می‌شوند.

مهم ترین دردسر ممکن برای آپدیت های خودکار باقی ماندن فایل های آپدیت قدیمی ویندوز است. آپدیت ویندوز بسته به فعال بودن یا غیر فعال بودن active hours تعداد دفعات ریستارت های دستگاه را کنترل می‌کند.

هر باری که ویندوز آپدیت می‌شود، فایل های آپدیت قدیمی باقی می‌مانند که این مسئله اصلا خوشایند نیست. بخصوص زمانی که از ذخیره سازی های گران قیمت نظیر SSD استفاده کنید. درایو حامل ویندوز شما روز به روز پرتر می‌شود و در نهایت باعث کندی دستگاه شما خواهد شد.

همین مسئله باعث می‌شود تا کاربران پس از مدتی استفاده از ویندوز 10 به دنبال روشی برای پاک کردن فایل های آپدیت قدیمی باشند.

برای پاک کردن فایل های آپدیت قدیمی ویندوز کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. از طریق منوی استارت به Control Panel بروید
  2. زیر شاخه Administrative Tools را در آن پیدا کنید و آن را انتخاب کنید
  3. روی گزینه Disk Cleanup دوبار کلیک کنید
  4. گزینه Clean up system files را بزنید

آپدیت قدیمی ویندوز

  1. Windows Update Cleanup را پیدا کرده و باکس مقابل آن را تیک بزنید
  2. اگر Previous Windows installations را هم پیدا کردید، باکس روبروی آن را هم فعال کنید
  3. OK را بزنید

این پروسه برای مدت کوتاهی طول خواهد کشید، پس منتظر بمانید.

چگونه در پیام‌رسان «واتس اپ» مکالمات مهم را پین کنیم؟

پین کردن مکالمات واتس اپ

اگر برخی مکالمات در پیام رسان WhatsApp برای شما خاص و مهم هستند، بهتر است نحوه پین کردن مکالمات واتس اپ را در این قسمت یاد بگیرید.


روند پین کردن مکالمات واتس اپ، کمی بین iOS و اندروید متفاوت است، اما در هر دو مورد، این کار یک فرایند ساده دومرحله‌ای دارد که ما در این مطلب آن را به شما آموزش می‌دهیم.

نحوه پین کردن مکالمات واتس اپ در iOS

1- در برنامه WhatsApp، به مکالمه‌ای که می‌خواهید پین کنید بروید.
2- مکالمه را به سمت چپ بکشید و روی دکمه پین ضربه بزنید.

نحوه پین کردن مکالمات واتس اپ در اندروید

پین کردن مکالمات واتس اپ

1- در برنامه WhatsApp، به مکالمه‌ای که می‌خواهید پین کنید بروید.
2- بر روی مکالمه ضربه بزنید و آن را نگه‌دارید؛ سپس روی نماد پین که در بالای لیست مکالمات ظاهر می‌شود ضربه بزنید.

با این روش شما می‌توانید تا سه مکالمه را در WhatsApp پین کنید؛ آن‌ها در بالای لیست چت شما باقی می‌مانند. برای غیر فعال کردن یک مکالمه، مراحل فوق را تکرار و روی دکمه Unpin کلیک کنید.

جالب است بدانید مؤسس شرکت و سازنده این برنامه پیام رسان یان کوم است. اپلیکیشن WhatsApp از ارتباط دیتا یا WLAN (وای-فای) برای فرستادن پیام استفاده می‌کند و در دی‌ماه ۱۳۹۴ سازندگان این برنامه اعلام کردند که واتس اپ برای همیشه رایگان خواهد بود، پیش از آن این سرویس پیام‌رسانی تنها در سال اول استفاده رایگان بود و پس از آن ۰٫۹۹ دلار در سال باید از سوی کاربر پرداخت می‌شد. همچنین مدیر واتس اَپ در تاریخ ۱۸ فروردین ۹۵ اعلام کرد که تمامی پیام‌ها و تماس‌های این مسنجر به صور کامل رمزنگاری می‌شوند.

واتس اپ در سال ۲۰۱۳ در سراسر جهان ۳۰۰ میلیون کاربر داشته که حداقل ماهی یکبار آنلاین بوده‌اند. در اوایل فوریه ۲۰۱۶ واتس آپ اعلام کرد که تعداد مشترک‌های این شبکه از مرز یک میلیارد نفر گذشته است.

آموزش تغییر نام در مک او اس در 4 مرحله

تغییر نام در مک

اگر قصد تغییر نام کاربری در مک را دارید ولی از چگونگی آن مطلع نیستید، با ما همراه شوید. تغییر نام در مک تنها در 4 مرحله انجام می شود که هر کدام از آن ها در زیر تشریح شده است.

شناخت کافی در مورد نحوه تغییر نام در مک از اهمیت زیادی برخوردار است؛ مخصوصاً اگر چند نفر از رایانه شما استفاده کنند. شما می‌توانید نام کاربری خود را در حساب خود تا زمانی که رمز عبور صحیح ادمین (مدیر) را دارید، هر زمان که بخواهید تغییر دهید. اکنون نحوه تغییر نام کاربری در مک بدون ایجاد هیچ مشکلی را توضیح می‌دهیم.

قبل از شروع، لطفاً در زمان لازم، تمام اطلاعات مهمی که ممکن است از این حساب کاربری نیاز داشته باشید را، بک آپ و پشتیبان گیری کنید؛ زیرا اگر اشتباهی رخ دهد، ممکن است شما به طور تصادفی حساب کاربری خود راقفل کرده و یا مشکلی ایجاد کنید که ممکن است باعث عدم دسترسی شما به اطلاعات شود؛ بنابراین موارد مورد نیاز را به درستی انجام دهید.

مرحله 1: با یک حساب کاربری دیگر وارد شوید

شما نمی‌توانید حساب کاربری را که در حال استفاده از آن هستید، تغییر نام دهید؛ بنابراین، اولین گام شما ورود به سیستم و سپس ورود به حساب کاربری ادمین (حسابی با یکی از مجوزهای لازم برای تغییر مواردی مانند نام کاربری و غیره) است. شما هر زمان که بخواهید می‌توانید با انتخاب آرم اپل در گوشه بالا و سمت چپ مک خود و انتخاب گزینه خروج (Log Out) این کار را صورت دهید.

اگر حساب کاربری که استفاده می‌کنید دارای امتیازات مدیر یا ادمین باشد، باید به دنبال یک راه حل باشید. ساده‌ترین راه، خروج از سیستم و سپس ایجاد یک حساب کاربری جایگزین برای انجام این مراحل است. شما می‌توانید این حساب موقتی را پس از اتمام مراحل دیگر، حذف کنید.

مرحله 2: پوشه های اصلی را تغییر نام دهید

برای تکمیل تغییر نام کاربری در مک باید از پوشه خانه شروع کنید. پوشه‌های خانه در پوشه یوزر قرار دارد، شما می‌توانید پوشه یوزر را با رفتن به منوی فایندر و زدن گزینه Go، انتخاب گزینه Go to و سپس تایپ کردن Users پیدا کنید.

در اینجا به دنبال پوشه‌ای بگردید که حاوی بخش کوتاهی از نام کاربری است که قصد تغییر آن را دارید. به عنوان مثال، اگر نام کاربری شما جان مک  باشد، نام کوتاه ممکن است فقط جان «باشد (ممکن است با نام کامل باشد). این نام را به خاطر بسپارید، زیرا بعداً به آن نیاز پیدا خواهید کرد و سپس نام پوشه را به نام مورد نظر تغییر دهید و به یاد داشته باشید که آن را کوتاه نکنید. شما باید در این مرحله دوباره رمز عبور مدیر را وارد کنید.

مرحله 3: ورود به بخش Users & Groups برای پیدا کردن پروفایل کاربری‌تان

به تنظیمات سیستم در نوار منو بروید. در اینجا، Users & Groups را انتخاب کرده و بر روی دکمه قفل کلیک کنید تا بتوانید تغییرات را شروع کنید، احتمالاً مجبور خواهید بود که رمز عبور مدیر را دوباره در این مرحله وارد کنید. روی نام کاربری که قصد تغییر آن را دارید کلیک راست کنید؛ از منوی میانبر، گزینه Advanced Option را انتخاب کنید. در این قسمت پنجره جدیدی باز می‌شود.

مرحله 4: فیلدهای مناسب را تغییر نام داده و سیستم خود را دوباره راه اندازی کنید

در این بخش از آموزش تغییر نام در مک باید 2 فیلد با نام های Account Name و Home Directory را جستجو کنید. در قسمت نام اکانت، شما می‌خواهید نام را به همان نامی که در مرحله 3 در پوشه های اصلی استفاده کرده‌اید، تغییر دهید. اطمینان حاصل کنید که نام‌ها دقیقاً مطابقت داشته باشند، در غیر این صورت مشکل ایجاد می‌شود.

در قسمت هوم دایرکتوری نیز همین کار را انجام دهید. نام کاربری جدید را برای مک وارد کنید.

اکنون، دکمه اوکی را در Advanced Option انتخاب کنید. از این حساب کاربری خارج شده و با حساب کاربری که نامش را تغییر دادید، وارد شوید (نام جدید در حال حاضر قابل مشاهده است). مطمئن شوید که تمام فایل‌ها و برنامه‌های شما قابل مشاهده است و همه چیز به درستی کار می‌کند. بررسی‌های لازم را انجام داده و برخی از پوشه‌ها و اسناد را باز کنید. اگر همه چیز خوب و درست باشد، پس نام کاربری جدید شما آماده و قابل استفاده است.

توجه: این روش با آخرین به روز رسانی‌های مک او اس، از جمله ال کاپیتان، های سیرا و یوزمیت کار می‌کند. برخی از آیکون‌ها یا اسامی ممکن است کمی متفاوت باشند، اما مراحل اولیه یکسان هستند. اگر یکی از آخرین به روز رسانی‌ها را ندارید، باید گفت که چند سال از تاریخ سیستم عامل شما گذشته و پیشنهاد می‌کنیم قبل از تغییر نام کاربری آن را به روزرسانی کنید.

تصمیم دولت برای کمک به استارت‌ آپ‌ ها جدی است

حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا

به نظر می‌ رسد عزم دولت برای حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا مخصوصا به‌ خاطر اشتغال‌ زایی که می‌ تواند داشته باشد جدی است؛ امری که قبل از هر چیز مستلزم شناخت موانع و محدودیت‌ های قرار گرفته بر سر راه رشد این کاسبی‌ ها آن هم از زبان فعالان این عرصه است.

 به نقل از ایسنا؛ حجم اقدامات انجام شده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت‌ های یازدهم و دوازدهم به اندازه‌ ای بوده که حالا دیگر تقریبا کسی نمی‌ تواند بگوید که در انجام کسب و کارهای اینترنتی یا اساسا در ارتباط با اینترنت مشکل زیرساختی دارد.

هر چند هنوز به لحاظ تعرفه‌ ای مباحثی وجود دارد اما از حق نمی‌ توان گذشت که همین اقدامات زیرساختی وزارتخانه ارتباطات در یازدهم و دوازدهم حالا باعث شد تا حجم عظیمی از کسب‌ و کارهای اینترنتی که اصطلاحا استارت‌ آپ یا کسب‌ و کارهای نوپا هم نامیده می‌ شوند بر بستر اینترنت ایجاد شوند.

رسول سراییان معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت ایجاد تسهیل‌ گری در حوزه کسب‌ و کارهای نوپا، اساسی‌ ترین کمکی که کسب و کارهای نوپا نیاز دارند را این دانست که ما مانع از کار آنها نشویم و در واقع نقش تسهیل‌ گری را برای آنها داشته باشیم. در همین راستا و به گفته او در وزارت ارتباطات و همچنین در سازمان فناوری اطلاعات یک مرکز تسهیل‌ گری ایجاد شده است که در آنجا نقشه کمک به استارت‌ آپ‌ ها، ارتباطات و شبکه‌ ای کردن آنها طراحی شده و جزو اولویت‌ های این وزارتخانه است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات اضافه کرد: ما مراقبت می‌ کنیم، وزارت ارتباطات در راستای نقش تسهیل‌ گری خود اگر نیاز باشد، مصوباتی را از مجلس بگذراند و یا اقداماتی دیگر را انجام دهد.

اختصاص 500 میلیارد تومان برای حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا

در این باره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اواخر دی ماه سال جاری با اشاره به موافقت رییس جمهور برای اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان در جهت توسعه خدمات و حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا عنوان کرد: در تلاشیم تا شش ماه آینده در کشور سند توسعه اقتصاد دیجیتال داشته باشیم.

محمد جواد آذری جهرمی اظهار داشت: با موافقت رییس جمهور بنا شد ۵۰۰ میلیارد تومان در دو سال پیش‌ رو، برای توسعه خدمات کسب و کارهای نوپا که در زمینه شبکه ملی اطلاعات فعالیت می‌ کنند، در نظر گرفته شده است که این منابع می‌ تواند مستقیم به این بنگاه‌ ها داده شود یا به صندوق سرمایه‌ گذاری‌ های خطرپذیر تزریق شود. در سه هفته آینده وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه به جمع‌ بندی نهایی می‌ رسد.

ظاهرا باید منتظر بود تا جلسه وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی برگزار شود تا دید که این منابع حمایتی چگونه قرار است تا به حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا بیایند. امری که در اینجا بسیار مهم می نماید این است که این حمایت ها باید به معنی واقعی کلمه “حمایتی” و نه “درآمدی” باشند؛ به این معنی که این بودجه مالی نباید خود به هدف برخی برای دریافت وام تبدیل شود و بخواهند برای کسب آن بروند و به صورت صوری کسب و کاری را راه بیاندازند یا اساسا کسب و کاری که راه می افتاد مفید فایده هم باشد و نیازی از نیازهای بازار این حوزه را برطرف کند.

تسهیلات بسته به ارزش افزایی‌ ها متفاوت خواهد بود

رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به نقش دولت به عنوان سرمایه‌ گذار خطرپذیر در کسب و کارهای نوپا بیان کرد: سازمان فناوری اطلاعات با تغییر به یک سازمان توسعه‌ ای می‌ تواند در بعضی از سرمایه‌ گذاری‌ ها وارد شده و طبق قانون بعد از سه سال خارج شود.

وی افزود: دغدغه‌ هایی مانند سرمایه‌ گذاری، استمرار ارائه خدمات، مواردی که بعضا به عنوان کنترلی مطرح می‌شود، مالیات و تامین مالی شرکت‌ ها بیشترین دغدغه‌ هایی بود که به آنها پرداخته شد. مقرر شد طی دو هفته آینده نیز جلسه دیگری در این زمینه برگزار شود. نکاتی هم هست که باید از طریق وزارتخانه به شرکت‌ های نوپا اعلام شود و بتوانیم در فضایی متقابل و تعاملی مسائل و چالش‌ های این حوزه را حل کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نرخ بهره وام و تسهیلاتی که به شرکت‌ های نوپا داده می‌شود هم توضیح داد: نرخ تسهیلاتی که پیش‌ بینی شده بسته به نوع تاثیرگذاری، در اشتغال خلق ثروت، در توسعه بازار متفاوت خواهد بود. این موضوع در کارگروهی بررسی شده و با توجه به تاثیرگذاری و ارزش‌ افزایی تسهیلات متفاوتی خواهد داشت.

وی با اشاره به سایت‌ هایی که از ترافیک نیم‌ بها بهره می‌ برند، تصریح کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۵۰۰ سایت را برای اعمال ترافیک نصف قیمت اعلام کرده است. در سازمان فناوری اطلاعات نیز پورتالی تهیه شده و به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اعلام کردیم که هر کس ادعای تولید محتوای داخل دارد و می‌ خواهد از تخفیف ۵۰ درصد استفاده کند، می‌ تواند اعلام کرده تا توسط سازمان تنظیم بررسی شود و در صورت تایید مشمول تخفیف ۵۰ درصد خواهد شد.

این گفته‌ های معاون وزیر ارتباطات ظاهرا نشان از برنامه داشتن وزارت ارتباطات برای چگونگی حمایت از کسب و کارها دارد. نکته اساسی در حمایت از کسب‌ و کارهای نوپا چه به صورت مالی یا غیرمالی در وهله اول مستلزم شناخت کاستی‌ ها و دغدغه‌ های صاحبان کسب‌ و کارهای نوپا از زبان خودشان است. آن موقع است که می‌ توان به صورت هدفمند و موثر نسبت به حمایت‌ های دولتی و اصطلاحا از بالا اقدام کرد.

پیش از این نیز حسن روحانی در بخشی از صحبت‌ های خود در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اعمال فیلترینگ بر روی برخی شبکه‌ های اجتماعی در جریان حوادث اخیر گفت: ما هم باید زیرساخت را و هم آزادی لازم را برای مردم فراهم کنیم. به همین دلیل وقتی زمان اعتراضات برای مدتی این شبکه‌ ها بسته شد، وارد شدیم و این محدودیت برطرف شد.

کلیات صحبت‌ های رییس جمهور مسئولان رده بالای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حکایت از جدیت دولت در برطرف کردن موانع پیش روی استارت‌ آپ‌ ها دارد، مخصوصا که این حوزه می‌ تواند در حل نسبی مشکل بیکاری در میان جامعه جوانان کشور هم موثر باشد.

استفاده از نمایشگر OLED انعطاف پذیر در گوشی های هوشمند آینده سونی

نمایشگر OLED انعطاف پذیر

پنل های OLED آینده صنعت گوشی های هوشمند را تشکیل می دهند. شرکت های بسیاری به دنبال تولید و استفاده از این فناوری هستند. اپل در سال 2017 آیفون X را با نمایشگر OLED معرفی و روانه بازار کرد. به نظر می رسد گوشی های هوشمند آینده سونی به نمایشگر OLED انعطاف پذیر مجهز شوند.

بر اساس گزارشی جدید از کشور کره جنوبی، شرکت سونی و ال جی دیسپلی همکاری خود را افزایش می دهند. ال جی وظیفه تامین پنل های OLED مورد نیاز سونی را برعهده دارد و به نظر می رسد که این شرکت در آینده نمایشگر OLED انعطاف پذیر برای سونی تولید کند. 

در حال حاضر ال جی دیسپلی پنل های OLED مورد استفاده در تلویزیون های گران قیمت سونی را تولید می کند (سونی از تلویزیون AF8 با رزولوشن 4K و فناوری OLED رونمایی کرد). گزارش جدید اعتقاد دارد که این همکاری شامل تامین نمایشگر OLED انعطاف پذیر برای اسمارتفون های آینده سونی نیز می شود. در صورت صحت این گزارش، در آینده حداقل یکی از گوشی های هوشمند این شرکت دارای پنل خمیده OLED خواهد بود.

علاوه بر توسعه دستگاهی همانند سامسونگ گلکسی S8 توسط سونی، این گزارش معتقد است که سونی به دنبال تولید گوشی انعطاف پذیر است، البته اطلاعی از زمان معرفی این محصول در دسترس ما قرار ندارد. سامسونگ در نمایشگاه CES 2018 نمونه تولیدی از گوشی هوشمند انعطاف پذیر گلکسی X را به شرکای خود نشان داده است (احتمال آغاز تولید انبوه گوشی انعطاف پذیر سامسونگ از نوامبر 2018).

انتظار می رود اولین گوشی هوشمند سونی مجهز به پنل OLED در نمایشگاه MWC 2018 در ماه آینده معرفی شود، البته این دستگاه انعطاف پذیر نخواهد بود. شاید نام این دستگاه اکسپریا XZ پرو باشد (تصویری از اکسپریا XZ پرو که دوربین دوگانه آن را نشان می دهد). احتمال استفاده از نمایشگر بارزولوشن 4K در این دستگاه وجود دارد چراکه اکسپریا XZ پریمیوم نیز از نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن 4K بهره می برد (پرچمدار آینده سونی به نمایشگر OLED مجهز می شود).